MTV:n Uutisaamussa keskusteltiin siitä, miten teknologia voi helpottaa uusia hyvinvointialueita hoitajapulassa.
Mukana keskustelussa olivat AddSecuren johtaja Timo Halima sekä CGI Suomen toimitusjohtaja Leena-Mari Lähteenmaa.
Turvapuhelin on yksi esimerkki teknologiasta, joka voi auttaa. Turvapuhelinpalvelu tukee kuntia ja hoivakoteja hoitotyössä, jotta hoitajat voivat keskittyä tärkeimpiin ihmistä vaativiin tilanteisiin.
Myös Lähteenmaa totesi, että järjestelmien pitää vapauttaa hoitohenkilökunnan aikaa todelliseen potilastyöhön.
Teknologia ei korvaa ihmistä
Teknologia voidaan valjastaa hoitohenkilökunnan avuksi nykyistä laajemmin. Ihmistä teknologia ei korvaa, mutta teknologian avulla hoitajat voivat keskittyä tärkeämpiin ihmistä vaativiin tehtäviin.
AddSecuren turvapuhelinkeskus vastaa noin 1,5 miljoonaan turvapuheluun vuosittain. Näistä puheluista noin 300 000 suodatetaan eteenpäin auttajakäynneiksi. Taustalla on siis valtava määrä työtä vastata ikäihmisten kyselyihin ja hälytyksiin sekä tehdä tilannearvio puhelun aikana.
Kun viidesosa turvapuheluista ohjataan auttajille, säästyy kotihoidon aikaa ja resursseja.
Teknologia voi tukea sekä hoitohenkilökunnan, ikäihmisten että läheisten arkea
- Seniorit voivat asua pidempään itsenäisesti ja turvallisesti omassa kodissaan
- Läheiset voivat luottaa siihen, että apua on helposti saatavilla
- Hoitohenkilökunta voi keskittyä tärkeimpiin tehtäviin.